maandag 7 november 2011

BVE - congres | Verslag

Iedereen is het erover eens dat de mens intellectuele, maar ook sociale , emotionele en spirituele vermogens heeft. Bewustwording en een gezonde ontwikkeling hiervan, liefst op jonge leeftijd, zijn van levensbelang. Letterlijk. Het is mede bepalend voor de ontwikkeling van zelfkennis, voor de betrokkenheid op anderen en de omgeving, maar ook voor of men geluk ervaart en of dat men in staat is het leven zelfstandig richting te geven. Tijdens het Nationaal BVE-congres op 3 november werden diverse vormen van onderwijs belicht die daar aandacht voor hebben.


Diverse ROC-'s starten projecten om studenten te ondersteunen in de ontwikkeling van hun eigen persoonlijkheid. Op het RegioCollege Zaanstreek-Waterland verzorgt Marieke Moerkerk lessen in geluk en op hetzelfde ROC nam Marianne Wassenaar het initiatief tot nieuwe projecten die jongeren helpen zichzelf beter te leren kennen o.m. via meditatieve oefeningen en training met paarden. Ik zelf ben bezig met modules en workshops waarin IQ, EQ en SQ gekoppeld worden. Gedrieën hebben wij meegewerkt aan het Nationaal BVE-congres op 3 november met de workshop inspirerend onderwijs. Tijdens onze eerste ontmoeting was daar meteen al die klik en die drive om ervoor te gaan. Het was fantastisch om gezamenlijk op te trekken in deze workshop.


Ben Claessens (communicatie adviseur) beet het spits af en vertelde tijdens de inleiding o.a. over de essentie van zijn Zentrainingen. Heel mooi en ingetogen. Vervolgens was ik als tweede spreker aan de beurt en ben ik vooral ingegaan op de inhoud van de modules en workshops die ik geef in het SLB-programma bij ROC-Nijmegen. Heerlijk om daar te staan en vanuit mijn passie te kunnen vertellen over mijn werk. Marieke Moerkerk nam de deelnemers in een welhaast wervelende show mee in de wereld van lessen in geluk die zij geeft op haar school. Marianne Wassenaar is projectleidster en heeft o.a. gesproken over een project met paarden en studenten dat in de Ardennen zal plaatsvinden. Dit project loopt ook op scholen in het buitenland. Een heel inspirerend verhaal.


Op steeds meer ROC 's en HBO-scholen bestaat interesse om langs dergelijke vernieuwende wegen de student te ondersteunen in de ontwikkeling van zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Het gaat om projecten die zowel student als docent verder op weg helpen in haar/zijn persoonlijke ontwikkeling. Samen met de deelnemers van de workshop hebben wij het belang , de noodzaak en de praktijk om langs andere wegen te durven werken, belicht en aspecten als duidelijkheid, veiligheid, een beter leerklimaat, sociale cohesie in de groep , verantwoordelijkheid, kwaliteit in doen en denken een passende inhoud te geven. De reacties in de zaal waren positief.


Ik heb een uitnodiging van de UVA in Amsterdam gekregen om een workshop, tijdens een studiedag voor taaldocenten, te verzorgen over inspirerend onderwijs. Geweldig!

Tijdens de plenaire afsluiting van het Congres werd onze workshop nog als extra aandachtspunt genoemd en het belang van dit soort onderwijs werd door de spreker nog eens extra onderstreept. Een groter compliment hadden we niet kunnen krijgen.


Hartelijke groet,

José

Geen opmerkingen: