zaterdag 29 oktober 2011

De integratie van IQ, EQ en SQ in het onderwijs in Nederland


Scholieren anno 2011 zijn kleurrijk, multitasken, groeien op in een multiculturele samenleving en door het internet en de mobiele telefoon zijn contacten wereldwijd mogelijk.
Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat jongeren door het digitale verkeer veel meer lateraal zijn gaan denken. Linker-en rechter hersenhelft werken daardoor meer samen.
Kortom, de confettigeneratie zit nu in de schoolbanken en betreedt de werkvloer.
 
Studieloopbaanbegeleiding
Vier jaar geleden zag ik dat deze stille revolutie in het gedrag van jongeren plaatsvond. Ik heb toen een studieloopbaan programma gemaakt voor de opleiding Juridisch en Bank- en Verzekeringswezen van ROC-Nijmegen waarin IQ, EQ en SQ gekoppeld werden in modules en workshops. Je moet dan denken aan modules als 'Werken met EQ’, ‘Geweldig Communiceren’ (meer empatisch communiceren, veroordelen en oordelen leren herkennen), reflecteren en het ontdekken van passie, drijfveren en ambitie.
Door deze modules worden de studenten zich bewust van hun emotionele en spirituele intelligentie en zien dat hun scala aan talenten en vaardigheden veel uitgebreider is dan alleen IQ-vaardigheden. Wij leven in een samenleving waarin goede sociale , communicatieve vaardigheden en innovatieve vaardigheden steeds belangrijker worden. Het bedrijfsleven en de overheid zit erom te springen.
Het vernieuwde studieloopbaanprogramma is inmiddels een vast onderdeel geworden en meerdere opleidingen werken er nu mee.

Docent van het jaar
In 2010 gekozen tot Docent van het Jaar voor MBO Nederland. Het innovatieve studieloopbaanprogramma was een van de redenen waarom ik deze titel kreeg. Een jaar lang ben ik ambassadeur geweest voor Onderwijs Nederland en heb ik de kans gekregen om door heel Nederland heen mensen te inspireren en te spreken tot in het Ministerie van Onderwijs en Paleis Noordeinde, tijdens en lunch met Prins Willem Alexander en Prinses Maxima, aan toe. Ik heb contact gekregen met docenten van allerlei scholen en ik ontdekte dat veel meer docenten met EQ en SQ willen werken.

Spiritualiteit in het werk, werkt
Vier jaar geleden zijn een collega, Noor van Velthoven en ik gestart met een module 'Spiritualiteit in het werk, werkt. In eerste instantie ging ik polsen of er animo was voor deze module. Binnen anderhalf uur hadden we een wachtlijst voor het volgende schooljaar. De module werd in vier dagdelen aangeboden en bestond uit:
1. Wat is intuïtie en op welke manieren kun je het ontwikkelen?
2. Aikidotraining, waarin studenten geestelijke en lichamelijke kracht ervaren.
3. Intuïtiespel waarin studenten de kracht van hun eigen intuïtie leren kennen.
4. Gastles van een bankdirecteur die sociale en communicatieve vaardigheden en intuïtie belangrijk vindt op de werkvloer.


Het intuïtiespel was een ware eyeopener voor de studenten. Fantastisch vonden ze het om te leren vertrouwen op hun eigen intuïtie. Tijdens de aikidotraining kwam me er een energie vrij en tijdens de gastles ontstond er een discussie over normen en waarden binnen allerlei culturen. Hartverwarmend was het. Na de afronding zaten we met laaiend enthousiaste studenten om tafel die het helemaal zagen zitten om deze module als vast onderdeel in het onderwijsprogramma op te nemen. Dat is toen ook gebeurd.


Je leert als docent heel veel als je op deze manier met jongeren omgaat. Ze laten door deze benadering zoveel meer zien van zichzelf.


Groet José

Geen opmerkingen: