zondag 30 oktober 2011

Landelijke denk-en doetank


Eind 2011 zal er voor het eerst een groep mensen bijeenkomen voor een landelijke denk- en doetank. Wat dit in gaat houden en wat eruit voort zal komen is nog niet makkelijk om uit te leggen want we staan nog maar aan het begin. Maar wel aan het begin van een bijzondere samenwerking tussen mensen die zich stuk voor stuk in willen gaan zetten voor onder meer de integratie van EQ en SQ in het onderwijs.

Het ontstaan van deze denk- en doetank is voort gekomen uit een reeks bijzondere en interessante ontmoetingen en bijeenkomsten die ik heb mogen meemaken als Docent van het Jaar. Hierbij een greep uit de lange lijst van deze interessante ontmoetingen.

Rondetafelgesprek met minister Maya van Bijsterveld en enkele docenten van verschillende ROC- 's in Nederland
Als docent van het Jaar was ik  uitgenodigd om deel te nemen aan dit gesprek. Het gesprek kwam al gauw uit op het belang van vormend onderwijs. Het stimuleren van sociale en communicatieve vaardigheden, intuïtie en creativiteit. Hier was een zeer bevlogen gezelschap bijeen. 

Conferentie in Domburg  april 2011
Tijdens deze conferentie werden er workshops gegeven voor en door docenten en leidinggevenden van de ROC 's. Mijn collega, Noor van Velthoven, en ik waren er met twee workshops. De confettigeneratie en het studieloopbaanprogramma , waarin IQ, EQ en SQ gekoppeld worden.We kregen veel enthousiaste reacties en aanvragen om een workshop te komen geven.Onder de aanwezigen was een duidelijke behoefte om op deze manier te kunnen werken in het onderwijs. Wederom veel bevlogenheid onder de mensen.

MBO-diner 2010
Ik heb voor alle leden van  de bestuurscolleges van de ROC's een speech gehouden over mijn ervaringen en het belang van vormend onderwijs. Gewezen op de studenten die in een digitale wereld opgroeien, in een multiculturele samenleving leven. Jongeren voor wie multitasken heel gewoon is. Communicatie strekt zich uit over een veel groter en breder gebied. De wereld  is voor hen een dorp. Bij deze doelgroep hoort ook passend onderwijs.

James Redfield
E-mailcontact met James Redfield, auteur van het boek 'De Celestijnse Belofte' en 'Het Twaalfde Inzicht'. Nadat ik mijn ervaringen met EQ en SQ in het onderwijs beschreven had, kwam de reactie terug om het programma ook in het Engels te vertalen voor Amerikaanse scholen. Hier zijn al de eerste stappen voor gezet.

Comeniusprojekt
Studenten van ROC-Nijmegen en Engelse, Duitse en Franse studenten hebben samen een bedrijf opgezet binnen het Comeniusprojekt in het kader van internationalisering. Samen met mijn dochter  heb ik een workshop verzorgd over het studieloopbaanprogramma.

Netwerkleerschool Boxtel
Deze werkgroep heeft veel interesse voor de opzet van IQ, EQ en SQ-onderwijs.

Lunch met Prins Willem Alexander en Prinses Maxima in Paleis Noordeinde
Het was een besloten bijeenkomst. Ik kan er alleen over vertellen dat het heel bijzonder en hartverwarmend was. Ook hier heb ik de kans gekregen mijn verhaal te vertellen.

Ik  kan nog zoveel ontmoetingen en bijeenkomsten noemen van het afgelopen jaar, waarin ik Docent van het Jaar was. Binnenkort plaats ik een pdf-bestand op het weblog  over mijn ervaringen als Docent van het Jaar en dan kun je naar hartelust bladeren en zien wat voor een boeiend en fantastisch jaar het was.   Het belangrijkste is echter dat ik het afgelopen jaar en daarvoor ook zoveel mensen binnen en buiten het onderwijs ben tegen gekomen die op bovengenoemde manier willen werken in het onderwijs.
Vandaar het initiatief om een Landelijke denk-en doetank  voor EQ en SQ in het onderwijs te starten. Binnenkort wordt de eerste bijeenkomst georganiseerd. Het is de bedoeling om elkaar 3 of 4 keer per jaar, ergens in den lande, te ontmoeten. Verder zal het contact digitaal verlopen. Het is de bedoeling elkaar te inspireren en verder te helpen en samen meer draagvlak te realiseren voor dit soort onderwijs.

Geen opmerkingen: